Nejenže je nemusíš dělat, ale každá ti přinese benefity.

Jaké?

  •   čas
  •   peníze
  •   klienty
  •   jedinečnost
  •   klienti tě budou vnímat jinak
  •   staneš se řešením problému
  •   získáš psychologickou výhodu

Představ si, že máš na webu všechny texty správně. Potom nemusíš dělat tyto věci:

#1 Vysvětlovat všechno kolem dokola jako kolovrátek

Je úplně jedno, na jaké pozici pracuješ. Vždy přicházíš do styku s klienty nebo alespoň s kolegy ve firmě.

A protože se věci opakují – noví klienti, noví kolegové, něco musíš jednoduše vysvětlovat pořád dokola.

Šablona textu odložená v nějakém dokumentu je skvělá věc. Ve světě Windows uděláš Ctrl+C, Ctrl+V a může to jít dál.

Pokud tohle všechno budeš mít na webu zpracováno, stačí lidem poslat link. V případě klientů ani to. Informace si najdou při čtení tvého webu.

 

Jak na to?

Stačí si zapisovat všechny otázky, které se opakují:

  • Jak probíhá spolupráce
  • Jak dlouho trvá dodání?
  • Kolik to stojí?
  • Co když se mi to nebude líbit?
  • Co když to budu chtít vrátit?
  • Jak se to používá?
  • Vydrží to déle než jednu sezónu?
  • Co se stane, když to dám do mikrovlnky?

Odpovědi přidej na správné místo na webu. Doporučuji vynechat samostatnou sekci FAQ, neboť většině čtenářů se nechce přehrabovat tím dlouhým seznamem.

Kde je to správné místo? Tam, kde lidi častokrát napadne otázka, na kterou máš odpovědět.

Pokud ji dostáváš velmi často, napíšeš o tom článek. Následně můžeš těžit z výhod blogu, k nimž se ještě dostanu.

Takto máme zpracovány časté dotazy při službě copywriting na našem slovenském webu. Jsou umístěny mezi referencemi klientů a finální výzvou k akci.

 

Výsledek

Samozřejmě je to velmi individuální. Jako příklad uvedeme, že ti to ušetří „pouze“ 30 sekund u každého klienta nebo kolegy.

Pro výpočet budu brát v úvahu jedno ušetření za kalendářní den. Za rok je to 182,5 minut. Představ si, kolik těchto požadavků máš za den. Možná dojdeš k ušetřeným dnům či týdnům.

#2 Prodávat jako teleshopping

V první řadě nechci znevažovat teleshopping. Jde mi jen o přirovnání.

Chtěl jsem poukázat na to, že nebudeš muset lidem nutit něco, co nechtějí.

Správné texty dokážou tvým produktům nebo službám vytvořit přirozený zájem o ně.

 

Jak na to?

Vezmi si jako příklad firmu Apple. Viděl jsi někde nějaký jejich billboard nebo spot v televizi? Já ne.

Přesto o firmě vím a většinu jejich produktů si chci koupit.

K vytvoření skutečně skvělých textů je třeba mít znalosti z psychologie, marketingu a copywritingu. Věřím, že si je dokážeš vytvořit i sám. Pokud si nevěříš, nech to na profících.

 

Co získáš?

Money, prašule, peníze. Ať to nazveš jakkoliv. Pokud lidé budou u tebe utrácet peníze, budeš potřebovat větší peněženku.

#3 Ukazovat, že žiješ

Před pár lety jsem byl s kolegou na setkání v jedné velké firmě. Kromě jiných věcí jsme jim šli nastartovat blog.

Jelikož na začátku se vždy hodně ptám (ano, hodně se dozvím), zeptal jsem se na cíl tohoto blogu. Proč ho chtějí? Majitel mi odpověděl: „Aby bylo vidět, že žijeme.“

Do té doby jsem se na to tak nedíval. Začal jsem si představovat, jak se chovám já, když přijdu k někomu na web.

Jedna z mých prvních zastávek je blog (magazín), pokud ho tam mají. Když vidím, že poslední článek je před třemi roky, ptám se: „Žijí vůbec?”

Naopak, když vidím, že poslední přidali minulý týden, je mi jasné, že žijí víc než dost.

 

Jak na to?

Přidávej pravidelně na web nový obsah.

Jak často? Vždy, když budeš mít něco hodnotného, co klientům říct.

Nemáš nic? Najmi si lidi, kteří to udělají za tebe.


Co získáš?

Klienty, kteří by byli na pochybách, zda tato firma žije a nechtělo by se jim to ověřovat. Budeš věčně živý jako Lenin:)

#4 Shánět nové klienty, když se ti to nejméně hodí

Každá firma má jinou marketingovou strategii a každý oslovuje klienty po svém.

Avšak lidé, kteří tě právě potřebují a našli si tě přes vyhledávač, jsou velmi cenní.

Znám několik případů, kdy lidé díky tomu, že kdysi investovali do blogu dostatek času, mají dnes tolik návštěvnosti, že nemusí řešit reklamu.

 Hned mě napadli dva lidé: Otto Bohuš Roland Vojkovský.

zdroj: vojkovsky.sk

Ano, částečně mluvím o známém pojmu SEO.

 

Jak na to?

Pokud nemáš zkušenosti s tvorbou SEO pozitivního obsahu, máš dvě možnosti:

  1. začít se učit a psát sám (někoho tím pověřit ve firmě)
  2. dát to udělat profesionálům; SEO specialista připraví:
  1. analýzu klíčových slov
  2. GAP analýzu
  3. content workbook

Dobrý copywriter podle zadání content napíše. Pak už ho jen stačí odpromovat a počkat si na úrodu.

 

Benefity pro tebe

Klienti ti budou pravidelně a postupně přicházet, neboť se jim budeš objevovat jako řešení pro jejich problém.

POZOR – tyto výsledky nejsou hned. U někoho mohou zafungovat po půl roce, u někoho to trvá i dva roky. Proto je třeba vytrvat a nevzdávat se, když po pár měsících nevidíš výsledky.

#5 Snažit se přesvědčit, že jsi odborník

Pokud lidé řeší nějaký problém, tak hledají někoho, kdo dané věci rozumí.

 „Jano, jdu stavět dům. Kdo stavěl tobě? Byla jsi spokojená?”

Podobně to funguje i na internetu. Pokud budeš pravidelně přidávat užitečné rady, tipy a zejména know-how ze svého byznysu, vytvoříš si pověst odborníka.

Nebo jinak. Jdeš něco kupovat a našel jsi dva weby.

Na jednom je sotva kontakt.

Na druhém je živý blog plný článků, které tě vtáhnou do problematiky. Dají ti spoustu odpovědí ještě dřív, než se vůbec rozhodneš.

 Budeš kupovat u někoho, o kom nic nevíš, nebo u odborníka?

Já mám jasno.

Takhle to vypadá u nás v magazínu. Dáváme si záležet na tom, abychom pravidelně publikovali obsah, který našim čtenářům pomůže.

 

Jak na to?

Totéž jako body 3 a 4. Nastartuj blog a dej svým klientům své nejlepší know-how.

 

Čeho se zbavíš?

Neustálého přesvědčování, že ty a tvá firma jste ti praví. Dostaneš se do úplně jiné pozice.

Klient se nebude ptát, jaké máš reference (i když bys je na webu měl mít), ale kdy budeš mít čas, abys vyřešil jeho problém.

#6 Bát se, že zákazníci půjdou nakupovat jinam

Doposud jsem se motal zejména okolo textů a blogu. Pojďme se podívat, co je nejdůležitější pro e-shopery.

Samozřejmě, že jsou to popisy produktů.

Pokud mám někde nakoupit něco, co úplně neznám, chci o tom mít informace, jako bych to držel v ruce.

Filip Kuna v knize o tvorbě úspěšného blogu krásně porovnal prodej tachometru ve specializovaném cyklo e-shopu oproti Alze.

Přesně takový popis najdeš na Alze k obyčejnému tachometru.

zdroj: alza.sk

V krátkosti: čekal, že specializovaný obchod bude mít všechno info, které potřebuje, aby se rozhodl. Obchod měl jen strohé informace, většinou od výrobce.

Naopak od internetového hypermarketu nečekal nic speciálního. Byl překvapen, že se dozvěděl víc, než si myslel, že potřebuje vědět.

 

 Jak na to?

  • Zapomeň na obecné popisky nebo ty od výrobce a napiš si vlastní.
  • Dej ve virtuálním světě lidem “chytnout” produkt, jako by jej drželi živě.
  • Použij fotky, videa.
  • Ukaž, jak to používáš.
  • Řekni o výhodách a ukaž také nevýhody.
  • Ukaž, co na to říkají lidé, kteří už to mají.

A jako klient už jsem tvůj.

 

A víš, kde lidé nakonec nakoupí?

No přece tam, kde je to nejlevnější. Tedy část z nich tam, část u tebe. Věř, že ti, kteří u tebe získali info, se později zastaví a nakoupí.

Nebudou si totiž pamatovat, kde koupili, ale kde se dozvěděli všechno. Díky psychologii budou cítit vděčnost, a nakonec nakoupí u tebe.

#7 Říkat, že to děláš jinak než konkurence

„Jsme jiní.”

„Děláme to jinak.”

„Pociťte ten rozdíl.”

Tyto slogany některých firem známe všichni. Problém je však ten, že jim to nikdo nemusí věřit.

Není důležité říkat, že to děláš jinak, ale skutečně to jinak dělat. Lidé na to přijdou sami.

Věř, že si to nenechají jen pro sebe. Pochlubí se: „Takovou zmrzlinu, jakou mají nahoře na náměstí, jsi ještě nejedl.”

Při nejbližší příležitosti jsem tam 🙂

Z globálních značek to skvěle dělá Red Bull. Vsadil na sport a zážitky. Na hlavní stránce jejich webu Dietrich Mateschitz nevysvětluje, že jsou jiní. Rovnou ti to ukáže:

 Zdroj: redbull.com

 

Jak na to?

Podívej se na texty jinak. Nepiš, že to děláš jinak, ale udělej to jinak. Podpoř to svou službou nebo prodejním systémem. Lidi to nadchne. Pokud nevíš, jak na to, najmi si odborníky.

 

V čem ti to usnadní život?

Jedinečnost je první věc, kterou zkušený marketér hledá ještě předtím, než začne „marketérovat”.

Pokud ji ukážeš, lidé si tě podle ní budou pamatovat. Nemusíš být nejlepší. Stačí, když budeš jiný. A nemusíš to nikomu vysvětlovat.

Bonusový tip – lidé se o tobě musí dozvědět

Můžeš mít nejlepší texty, články či popisy. Pokud je ale nikdo neuvidí, jsou prakticky bezcenné.

Nepromrhej proto celý rozpočet na tvorbu a nech si něco i na propagaci.

Nejlepší je vytvářet obsah postupně, kontinuálně, a věnovat se i jeho propagaci.

90 % klientů, pro které tvoříme obsah, s námi spolupracuje dlouhodobě. Máme i takové, se kterými děláme úplně od začátku.

Není to sprint, ale maraton, a pořádně dlouhý. Vítěz není jeden, ale všichni, kdo doběhnou.

Přečíst ešte jeden

Přejít na začátek