V dnešní době máme velké množství způsobů, jak práci nabídnout či získat. Pomáhají tomu mnohé známé sociální sítě, ke kterým patří i LinkedIn. Tato síť sice není tak rozšířená jako Facebook, ale zaručeně stojí za zmínku. Dokáže ti velmi dobře pomoci v pracovním životě. Poskytuje široké působiště pro zaměstnance i firmy.

Zatímco mnohé sociální sítě fungují spíše jako deníky našich osobních životů, LinkedIn je pravý opak. Zaměřuje se na profesní část života. Mapuje úspěchy, pracovní pozice a veškeré další informace související s prací a kariérou.

Kromě osobního účtu tato síť poskytuje možnosti pro firmy. Ty díky ní mohou růst, propagovat se a hledat nové zaměstnance. Nemáš ještě svůj LinkedIn a chtěl bys o něm vědět něco víc? Čti dál.

 

Co je LinkedIn?

LinkedIn je profesní sociální  síť spojující zaměstnavatele a zaměstnance z celého světa. Vytvořena byla 28. prosince 2002 v Kalifornii. Na její spuštění však lidé čekali do 5. května 2003. Jejím zakladatelem je Reid Hoffman, bývalý zaměstnanec Apple či Fujitsu.

Začátky LinkedIn byly pomalé a těžké. Sociální sítě v době jeho spuštění nebyly moc rozšířené. Natož pak sociální síť se zaměřením, jaké měl LinkedIn. Časem se to však podařilo a dnes patří mezi nejoblíbenější sítě na internetu. Počet jeho uživatelů šplhá na 675 milionů z 200 různých zemí.

Sociální sítě dnes často bereme jako odraz volného času a zábavy. U LinkedIn to však tak úplně neplatí. Dokáže velmi efektivně pomáhat jak jednotlivcům hledajícím si práci, tak i samotným firmám. To však není jediná jeho funkce.

Kromě hledání nové práce pomáhá i v jiných oblastech. Jednotlivcům napomáhá budovat si vztahy s ostatními lidmi ze stejného oboru či odvětví. Firmy se naopak mohou jeho prostřednictvím zviditelnit. V dnešní době už dávno neplatí, že budování značky funguje pouze na sítích jako Facebook či Instagram.

 

Na co je LinkedIn vhodný?

Funkcí LinkedIn je hned několik. Musíme si však uvědomit, že se na ně dá dívat z pohledu jednotlivce i firmy. Pro každou osobu má nějaké benefity, z nichž se rozhodně vyplatí těžit. 

 

Z pohledu jednotlivce

Když si na LinkedIn vytvoříš profil jako jednotlivec, po jeho vyplnění můžeš tuto sociální síť začít využívat naplno. Hledání nových pracovních příležitostí však není jediné, co můžeš dělat. Nezapomeň si budovat vztahy s dalšími lidmi z oblasti. Mnozí z nich mohou přidávat na nástěnku zajímavé informace. Ty tě následně v pracovním životě mohou posunout dál. Sdílej, pokud máš něco hodnotného, co ostatním pomůže.

Budování kontaktů však nekončí tím, že si někoho přidáš. Důležité je být na sociální síti aktivní. Zapojuj se do diskusí, komentuj příspěvky a sdílej. Dělej téměř totéž, co na jiných sociálních sítích. Důležité je, abys ukázal zájem.

V případě, že někoho znáš a využil jsi jeho služby, nezapomeň napsat dobrou referenci. Odvděčí se ti nejen daná osoba, ale také zaměstnavatel. Dobré reference dokáží pomoci získat práci rychleji a jednodušeji.

Časem se LinkedIn určitým způsobem měnil. Z webové stránky na hledání práce se stala sociální síť vhodná pro budování vlastního jména. Pomocí funkce s názvem Profile Strength Meter ti dokonce pomůže vytvořit ten nejlepší profil. Čím lepší LinkedIn profil máš a čím více jsi aktivní, tím výše se ve výsledcích vyhledávání dostaneš. Funguje to velmi podobně jako vyhledávání na Google.

Věděl jsi, že...

… více než 122 milionů lidí už získalo práci prostřednictvím LinkedIn? Kromě toho, 35,5 milionu ji získalo jen díky tzv. „connections“. To znamená, že ji získali díky vybudované síti kontaktů.

 

Z pohledu firmy

Druhou možností, jak se na LinkedIn dívat, je z pohledu firmy. Na této sociální síti může firma zveřejňovat volné pozice a hledat vhodné zaměstnance. Může být ve spojení se svými zákazníky.

Jednou z důležitých funkcí LinkedIn pro firmy je budování značky. Síť poskytuje široké působiště. Přidáváním příspěvků může firma informovat o novinkách, velmi podobně jako na jiných sociálních sítích. Všichni sledovatelé tuto novinku uvidí a mohou ji sdílet nebo jí dát like. Jejich aktivita se zase objeví každému člověku v jejich kontaktech. Firma se takovou řetězovou akcí velmi jednoduše zviditelňuje.

Pravděpodobně největší rozdíl mezi osobním a firemním profilem je v nastavení soukromí. Firemní profily jsou automaticky veřejné. Proto není SEO v tomto případě ovlivněno budováním vztahů, ale především zveřejňovaným obsahem. Chceš, aby se tvá firma dostala na co nejvyšší pozici ve výsledcích vyhledávání? Nezapomeň v příspěvcích využívat správná klíčová slova.

Stejně jako na jiných sítích, můžeš i na LinkedIn využít reklamy. Díky reklamám můžeš svou firmu zpropagovat velmi snadno. Tato možnost je povolena pouze při firemních účtech. Také je potřeba počítat s minimální částkou za reklamu. Tou je 10 dolarů denně, což je v přepočtu cca 220 Kč.

Navíc nelze zapomínat ještě na jeden fakt. Pokud je tvá firma na LinkedIn, tví zaměstnanci si ji mohou přidat do profilu. Tím pádem o ní budou vědět i další lidé.

 

Typy profilů

Na LinkedIn se profily dělí na dva základní typy, a to:

  • bezplatné
  • premium.
 

Bezplatné účty

Jsou to běžné účty, které poskytují velké množství funkcí. Jsou vhodné pro každou osobu. Využíváš je bezplatně jako jedinec nebo firma.

 

Premium účty

Pokud chceš svůj účet posunout dál a využívat i další funkce, je vhodné využít premium účty. Existují čtyři typy a všechny můžeš vyzkoušet na měsíc bezplatně. O jaké účty se jedná? 

  • Career
  • Business
  • Sales
  • Hiring 
 

Career

Career účet je vhodný pro osoby hledající práci. Poskytuje možnosti jako například „kdo viděl můj profil“ nebo různé online kurzy. Po měsíční zkušební době budeš platit 800 Kč za měsíc.

Pokud si hledáš práci jen přes LinkedIn, tento typ účtu je pro tebe jako stvořený. Zjednodušuje ti hledání práce, protože tvůj profil se firmám objeví vždy mezi prvními.

Snadnější je i samotné budování kontaktů pomocí InMail funkce. Tato funkce ti umožňuje kontaktovat zaměstnavatele, aniž si s ním navázal kontakt přes LinkedIn.

Nechybí ani doplňkové informace o pracovní nabídce. Nicméně, tato funkce je diskutabilní. Někteří tvrdí, že další informace nejsou nutné, jiní zas opak.

Podle tvých pracovních zkušeností ti LinkedIn dokáže dopředu říci, zda jsi vhodný kandidát na danou pracovní nabídku. Vyhneš se tak kontaktování nesprávných společností a zůstane ti čas pro ty správné.

Nevýhodou je to, že v určitém bodě tě LinkedIn stopne a navrhne ti, abys přešel na Business profil. Je to tehdy, pokud hledáš velké množství lidí či firem.

 

Business

Tento typ je vhodný nejen pro jednotlivé osoby, ale také pro firmy. Kromě funkcí jako online kurzy nebo kdo viděl můj profil poskytuje i další funkce. Tam patří například podrobné statistiky o tvém profilu. 

Po Business profilu by měli sáhnout jednotlivci hledající více lidí či firem. Důvod je ten, že ve vyhledávání nemáš díky možnosti “Unlimited people browsing” žádné omezení. Hledání je snazší i díky prémiovým filtrům. 

Filtry sice nejsou tak profesionální jako při možnosti Sales nebo Hiring, ale dokáží pomoci. Můžeš si vybrat například titul, místo nebo pracovní pozice. 

Takové hledání je výhodné pro každou firmu. Při práci s LinkedIn budeš pravidelně někoho vyhledávat. Proto je dobré, když nebudeš mít žádné omezení.

V nabídce je 15 InMail kreditů, což znamená, že můžeš kontaktovat více lidí. Obecně jde o zlatou střední cestu pro jednotlivce a menší společnosti. Je velmi oblíbená, protože poskytuje desítky nástrojů za příjemnou cenu.

Typ profilu Business ti může efektivně pomoci při podnikání. Cena za měsíc je 1200 Kč.

 

Sales

Pokud se chceš jako firma posunout dál, v nabídce je pro tebe účet Sales. Ten je vhodný pokud prostřednictvím LinkedIn hledáš zákazníky a ne zaměstnance.

Mezi jeho výhody patří možnost zjistit, kdo viděl tvůj profil, zobrazit podrobné statistiky o prodeji či pokročilé filtry při vyhledávání. 

Jelikož jde o profil na prodej, LinkedIn poskytuje pokročilé nástroje, které ti s prodejem pomohou. Dokážeš se díky nim zaměřit na správnou skupinu lidí, a zvýšit tak svůj prodej.

Nechybí ani statistiky a informace o tvých zákaznících. Přesně budeš vědět, co a kdy nakupují. Svou nabídku tak můžeš přizpůsobit přesně podle nich. 

Na LinkedIn můžeš dokonce najít i své potenciální partnery. S jejich pomocí pak můžeš rozšířit své působiště dál. Za tento účet zaplatíš 1600 kč měsíčně.

Posledním typem účtu pro firmy je Hiring. Ten pro tebe bude nejlepší v případě, kdy hledáš nové zaměstnance. Pomocí pokročilého vyhledávání vybereš ty nejlepší mnohem rychleji.

Hledání pomocí Hiring účtu je opravdu profesionální. Můžeš si zadat svá kritéria a na základě nich prohledávat jednotlivé profily. LinkedIn tě umí rovněž upozornit na nové kandidáty splňující tvé požadavky. Tato možnost šetří mnoho času, protože po čase nemusíš manuálně prohledávat tutéž kategorii lidí.

Profily je možno ukládat a později se k nim vracet. Nikdy tak na nikoho nezapomeneš a pro svůj podnik vybereš toho nejlepšího člověka.

Spolu s tímto balíčkem získáš 30 InMail kreditů. Pro mnohé je to velké plus, protože bez navázání kontaktu mohou kandidáty oslovit. Práce je díky tomu efektivní a rychlá. 

Nechybí ani návrhy lidí, které na základě tvých požadavků bude LinkedIn vybírat, či speciální design. Hiring účet je vhodný pro profesionální a velké firmy hledající toho nejlepšího kandidáta. Poskytuje desítky služeb a nástrojů, což z něj činí skvělého pomocníka.

Typ Hiring je z premium účtů nejdražší a stojí 2400 Kč na měsíc.

 

Výhody LinkedIn

Výhod LinkedIn je velké množství. Některé jsme si už v předchozích odstavcích zmínili. 

Mezi hlavní patří: 

  • budování jména značky/firmy
  • možnost zveřejnění pracovní nabídky
  • propagace značky
  • budování sítě kontaktů
  • možnost zveřejnění novinek, nových produktů a služeb
  • kontakt se zákazníky
  • zvyšování kredibility.
 

Jak vypadá správně vyplněný firemní profil?

Aby firma vypadala důvěryhodně a upoutala pozornost lidí, je třeba vytvořit profil správně. Při jeho tvoření je dobré vyhnout se začátečnickým chybám hned na začátku. Ušetří ti to čas a profil nebudeš muset neustále upravovat.

Na začátek je nejdůležitější vyplnění základních údajů o tvé firmě. To znamená název, odvětví, typ společnosti a podobně. Některé kolonky jsou označeny hvězdičkou. Ty vyplnit musíš. Dobré je však vyplnit i ty další, volitelné. Čím více informací o firmě poskytneš, tím lépe. 

Snad nejdůležitější věcí, kromě názvu, je logo. To by si rozhodně neměl zapomenout nahrát. Profily bez fotografie či loga mají mnohem nižší důvěryhodnost, než ty s nimi. To samé platí i u soukromých účtů. 

I když to vypadá tak, že jsi po tomto kroku skončil, opak je pravdou. Jakmile máš vytvořen profil, je třeba vyplnit další důležité informace. Dobré je vyplnit například “Tagline”. Je to krátký text, který se objeví pod názvem společnosti. Měl by vystihovat tvou firmu nebo to, co děláš.

Následně se zaměř na další informace, jako jsou například poloha či delší popis společnosti. Na tom by sis měl dát záležet. Když se lidé dostanou na tento popis, chtějí zjistit nějaké bližší informace. Piš zajímavě a snaž se i v kratším textu vystihnout důležité informace. Pokud máš webovou stránku, přidej i ji.

Výhodou LinkedIn je to, že se ti při vytvoření profilu snaží pomoci. To znamená, že vždy, když ti něco důležitého chybí, připomene ti to upozorněním. Při vyplňování máš také velké množství různých kolonek. Jsou to například rok založení či telefonní číslo. Nikdy nezapomeň na důležité a potřebné informace.

 

Jak propojit osobní účet s firemním?

Na to, abys mohl vytvořit firemní profil, potřebuješ mít nejprve profil osobní. Když ho máš, na vrchní části najdeš položku “Work”. Klikni na ni. 

Po kliknutí se ti objeví panel s možnostmi. Jednou z nich je i “Create a Company Page”.

Vyber, jak velká je tvá firma. V nabídce jsou možnosti:

  • Small business – do 200 zaměstnanců
  • Medium to large business – nad 200 zaměstnanců
  • Showcase page -„podstránka” pro již fungující stránku
  • Educational institution – možnost pro školy a univerzity

Dále vyplníš všechny základní údaje.

Klikni na „Create Page” a stránku máš hotovou. Stačí už jen vyplnit pár dalších údajů o firmě, profilový a titulní obrázek a můžeš začít přidávat příspěvky.

 

Přidávání správce

V případě, že bys potřeboval na stránku přidat ještě někoho na správu, stačí kliknout na “Admin tools”. Nacházejí se v pravém horním rohu.

Klikni na “Manage admins” a podle jména vyhledej potřebného uživatele.

Klikni na “Save changes” a máš hotovo.

 

Co přidávat na LinkedIn?

Jednou ze základních funkcí na LinkedIn je přidávání příspěvků na nástěnku. Funguje to velmi podobně jako na jiných sítích. Rozdíl je však v tom, že na LinkedIn nemusí jít jen o krátké příspěvky. Dají se zde zveřejňovat i delší texty či články.

Na jaký typ příspěvků tedy vsadit?

  • Příspěvky o nových službách či produktech, které tvá firma poskytuje. LinkedIn je jednou ze sítí, kde je můžeš propagovat.
  • Zajímavosti z odvětví, kde se pohybuješ. Příspěvky nebo články z oboru přitáhneš pozornost.
  • Rady a tipy jsou vítány. Lidé budou tvou firmu sledovat, protože jim přinese cenné informace.
  • Nezapomeň na fotografie. Grafické zpracování je přitažlivé a přitáhne pozornost mnoha lidí. Často stačí, aby byly fotografie jednoduché a doplnily text. Nemusí jít o profesionální snímky.
 

Články na LinkedIn

LinkedIn poskytuje zajímavou možnost, která se na jiných sociálních sítích neobjevuje. Můžeš zde psát a zveřejňovat články. Mělo by jít o příspěvky spojené s odvětvím, ve kterém se pohybuješ.

Mohou to být tipy, triky nebo nějaké rady. Lidi přilákáš také na různé zajímavosti. Pokud budou články dobré, ostatní uživatelé s tebou budou chtít navázat kontakt. Tím se rozšíří nejen čtenost článků, ale také tvá působnost

Důležité je dodat, že tato možnost na firemních účtech není povolena. Články se dají zveřejňovat pouze z osobních.

Jak tedy zveřejnit články na firemním účtu? Velmi jednoduše. Stačí, když ho napíšeš na svém osobním účtu, zveřejníš ho a na profilu své firmy ho sdílíš.   

 

Budování sítě kontaktů

Budování sítě kontaktů je důležité jak pro jednotlivce, tak i pro samotné firmy. Samozřejmě, že v každém případě je to jiné. Jednotlivci si budují své kontakty proto, aby zlepšily svou online reputaci. Aby na sebe určitým způsobem upozornili a zjistili něco nového. Pokud budeš sledovat člověka ze stejného odvětví, můžeš se přiučit novým věcem. Také budeš vědět o různých novinkách vždy mezi prvními.

V rámci firem se kontakty budují jiným způsobem. Pokud nahlédneš na jakýkoliv firemní profil, kromě počtu sledovatelů můžeš vidět i počet zaměstnanců. Tito lidé si přidali danou firmu do svého LinkedIn profilu. Tím pádem každý, kdo přijde na profil dané osoby, uvidí i název firmy. A právě toto je jedna z mnoha výhod LinkedIn. O své firmě můžeš dát jednoduše a bezplatně vědět prostřednictvím zaměstnanců.

Svou značku můžeš vybudovat i tak, že lidi oslovíš správnými příspěvky. Jak jsme již zmínili, firemní profily jsou veřejné. Proto záleží i na tom, co zveřejnit. Správné volenými klíčovými slovy a zajímavým tématem můžeš přitáhnout pozornost.

 

Jak zvýšit počet sledovatelů?

Největší rozdíl mezi soukromým a firemním profilem je v tom, že firemní profil má sledovatele. Funguje to stejně jako na jiných sítích. To znamená, že čím více sledovatelů máš, tím větší dosah získáš. Jak ale zvýšit počet sledovatelů?

Je několik možností. Kromě dobře učiněného SEO můžeš vsadit ještě na jeden trik. Tím je možnost rozeslat pozvánky na sledování. Můžeš je poslat každému, koho máš v kontaktech ve svém soukromém profilu. Jediné omezení je v počtu. Za den jich můžeš poslat 25.

A jak na to? Stačí, když na svém firemním profilu klikneš na možnost “Admin tools”. Po kliknutí se ti zobrazí více možností. Z nich vyber „Invite connections”. Následně už jen vybereš lidí a pošleš jim pozvánku.

Naďa radí

Na začátku se pokus budovat kontakty s lidmi, které znáš nebo jsou z tvého odvětví. Ti jsou pro tebe nejdůležitější. Až následně hledej další.

Koho sledovat?

Otázkou však může být, koho na LinkedIn vlastně sledovat. Nejlepší je sledovat zejména lidí ze svého odvětví. Ti tě budou motivovat, něco tě naučí nebo tě inspirují k nějaké práci. Sleduj, co přidávají, komentuj, sdílej nebo dej like. Při budování kontaktů nestačí jen někoho začít sledovat.

Druhou možností jsou lidé mimo tvůj obor. Pravdou je, že i ti tě mohou posunout dál. Mohou to být lidé zaměřeni na zcela jiný segment nebo lidé s podobným zaměřením. Některá odvětví se navzájem prolínají, a proto i v tomto případě najdeš zajímavé informace.

Budování sítě kontaktů je dnes mnohem jednodušší než kdysi. Do roku 2017 LinkedIn umožňoval vytvoření kontaktu jen se známým člověkem. Než sis někoho do kontaktů přidal, musel jsi vyplnit, odkud danou osobu znáš. Sociální síť chtěla kontakty zejména mezi lidmi ze stejné práce, školy a podobně.

V roce 2017 však LinkedIn prošel několika změnami. Dnes nic z tohoto vyplňovat nemusíš. Navíc jeden soukromý profil může mít až 30 000 kontaktů. Síť je tak mnohem více aktivní než byla v minulosti. Poskytuje více funkcí a snadnější hledání lidí i samotné práce.

 

Kdo to dělá dobře?

Kromě toho, jaké typy účtů sledovat, je dobré vědět, kdo je na LinkedIn opravdu odborníkem. Od těchto profilů se lze inspirovat minimálně v tom, co na sociální síť přidávat. Inspirovat se můžeš od zahraničních firem.

Věděl jsi, že...

LinkedIn zveřejňuje každý rok TOP 10 nejlepších profilů? Podle tohoto žebříčku se můžeš pravidelně inspirovat v tom, co a jak přidávat.

Mezi TOP 10 nejlepších stránek za rok 2019 patří firmy jako Philips či Jacobs. Philips je podle LinkedIn doslova mistrem ve videu. Kromě toho mají jejich příspěvky vždy zajímavá témata. Velmi jednoduše tak přitáhnou pozornost.

Do tohoto žebříčku se zařadily také další stránky, jako například:

  • Teleperformance – zaměřuje se zejména na krátká nativní videa se zajímavým obsahem. Lidé mají tento obsah rádi, protože je zajímavý a nezabere mnoho času.
  • Hays – využívá zejména grafiku. Rady a tipy vždy vloží do zajímavých obrázků. Takové příspěvky jsou jednoduché na porozumění, poskytnou mnoho informací a při čtení nezabírají mnoho času. 
  • Cvent – jde sice o softwarovou společnost, ale své produkty zveřejňuje co nejméně. V příspěvcích se snaží poskytovat zajímavé tipy a informace pro své sledovatele. Nechybí zajímavá videa a obrázky.

Pokud ti nedělá problém angličtina, měl bys sledovat i pár zahraničních profilů. Těch je oproti českým mnohem více a jejich obsah je často kvalitnější. Důvodem je to, že v zahraničí je LinkedIn využíván více než u nás.

 

Časté dotazy 

Je sociální síť bezplatná?

Ano, LinkedIn je bezplatná sociální síť. Poskytuje však možnost Premium účtu a to jak pro jednotlivce, tak i pro firmy. Premium účty poskytují více funkcí a možností jak se sítí pracovat. Na začátek ti však zcela postačí běžný bezplatný účet.

 

V jakém jazyce bys měl LinkedIn psát?

Dost častou otázkou je, v jakém jazyce vlastně LinkedIn profil psát. Profil v angličtině je vhodný pro lidi z Česka a také ze zahraničí. V češtině je však pro mnohé psaní jednodušší a lépe čitelné. To, jaký jazyk si vybereš, je na tobě. V případě, že tvá firma funguje výhradně v Česku, je zbytečné psát v angličtině. Naopak, pokud je pro tebe důležité oslovit i zahraniční trh, angličtina bude lepší.

 

Kolik času sociální síť zabere?

To záleží na tom, co na ní budeš dělat. Běžné aktivity jako sledování nových příspěvků nebo budování kontaktů nemusí trvat déle než půl hodinu denně. Naopak, když budeš psát nějaký delší příspěvek, čas strávený na LinkedIn se prodlouží.

 

Jak často přidávat příspěvky?

Na sociální síti je nejdůležitější aktivita, ale není třeba to s ní přehánět. Delších příspěvků není třeba mnoho, stačí 2 – 3 měsíčně. V případě novinek z tvé firmy či kratších příspěvků to může být více.

 

Vyplatí se na LinkedIn přidávat delší příspěvky?

V případě firem rozhodně ano. Mají veřejný profil a zajímavé příspěvky dokáží přitáhnout pozornost. Navíc, se správně vybranými klíčovými slovy se tvá firma může zdarma propagovat. Pomocí nich se dostane ve vyhledávání výše. Funguje to podobně jako vyhledávání na Google.

 

Proč začít právě teď?

Stále ještě nemáš LinkedIn profil, ale přemýšlíš nad ním? Tím, že si ho vytvoříš, rozhodně neuděláš špatně. Sociální síť může tobě a tvému podnikání jen pomoci. A proč si tedy LinkedIn vůbec založit?

  • jednoduchá a bezplatná propagace tvé firmy
  • spojení se zákazníky
  • rozšíření tvého působiště na internetu
  • možnost hledání nových zaměstnanců
  • podpora prodeje
  • zvyšování kredibility firmy.

Také je dobré zmínit, že dnes sice LinkedIn nemá tolik lidí a firem, ale to se rozhodně změní. Proto pokud si začneš budovat svůj profil již nyní, budeš na tom v budoucnu mnohem lépe než ostatní. A tato výhoda ti může jen pomoci. Výhody tě prostě musely přesvědčit, aby sis ještě dnes vytvořil profil i ty.

 

Rada na závěr

Ze začátku do sociální sítě nemusíš investovat vůbec nic, jen svůj čas. Následně, pokud se budeš chtít posunout dále, můžeš vyzkoušet premium účet. Ten ti otevře další možnosti, jak síť využívat.

Přejít na začátek