Začínáš s e-mail marketingem? Tohle potřebuješ vědět

Víš, co je nejdůležitější v e-mail marketingu? A chceš to vědět? Potřebuješ to vůbec vědět? Jistě, nemůžeš ztrácet čas čtením dalších zasvěcených moudrostí, kterých je plný net. Vždyť napsat e-mail zvládne každý. Firemní e-maily ti řeší…Kdo vlastně? Asistentka nebo slečna na firemní recepci? Vážně? A proč? A jak vlastně?

 

Pro koho je tenhle článek?

  • pro všechny, kdo ještě pamatují písemnou obchodní korespondenci
  • pro ty, kteří e-mail marketing používají denně
  • i pro ty, co si myslí, že e-mail je muzeální relikvie z pravěku e-komunikace
  • pro ty, kteří chtějí začít s e-mail marketingem
  • pro každého, kdo si myslí, že už začal, ale někde to vázne
  • i pro ty, co rádi čtou informace viděné a napsané jinak 
  • pro všechny, kteří se vyznají a mají čas číst
  • tedy i pro tebe.

Vím, že e-mail zvládne napsat snad každý. Je to jen „takové to normální, běžné“ psaní e-mailů? I těch reklamních, obchodních? Tedy živelné, nekoordinované, nesystematické, bez koncepce a strategie, které má s e-mail marketingem společného asi tolik jako hieroglyfy s holografickou zprávou…

E-marketing, on-line nebo internetový marketing, ve kterém se skrývá také e-mail marketing, je věda. Píšou se o něm knihy, přednáší se na univerzitách, mnozí se vcelku s úspěchem živí jeho školením. Tento článek nemá šanci postihnout kompletní problematiku. Jenom ukáže možné cesty. S použitím vybraných relevantních zdrojů a pomocí respektovaných autorit.

Marginálně ke zdrojům

Víš, kolik položek použitých zdrojů jsem napočítal v jedné z veřejně publikovaných českých diplomových prací věnovaných e-marketingu? Informační zdroje: 14, elektronické zdroje: 10, dostupná literatura – klasické zdroje: 19, virtuální knihovny: 4, ostatní internetové zdroje: 7, celkem: 54. Nezoufej, těš se, že máme z čeho studovat.

Jako „numerický“ příklad jsem zvolili starší diplomovou práci, která vyšla rok před prvním vydáním české „bible“ e-marketingu, díla Internetový marketing Viktora Janoucha. Jeho druhé, přepracované a rozšířené vydání z roku 2014 bys měl mít na nočním stolku. 

Další vybrané zdroje nalezneš v článku i na jeho konci.

Nic nového pod net slncem

Již před 21 lety publikovaný Cluetrain manifesto definoval až 95 základních tezí o tom, jak internet mění také marketingovou komunikaci se zákazníky. Základní myšlenkou je pohled na trh na internetu jako na konverzaci. Kontinuální, rychlou a odlišnou, na jakou jsme byli zvyklí v byznysu ještě koncem minulého století.

Firmy by se tedy již více než 20 let měly přizpůsobovat změnám a snažit se, aby komunikace byla co nejvíce individualizovaná. To platí samozřejmě i pro e-mail marketing neboli e-mailing. Protože se jedná o jeden z prvních a klíčových komunikačních nástrojů e-marketingu.

 

Kdy se e-mail marketing zrodil?

Net historici ve zpětném určení data zřejmě nenajdou shodu, já si dovolím za počátek považovat rok 1994. První e-mail se zavináčem byl sice napsán v roce 1971, samotný výraz email se začal používat v roce 1982, ale přece jen: v roce 1994 prakticky vznikl internetový byznys.

Byla provedena první objednávka přes net – ano, pizza…první prodej přes internetový obchod a také vznikl první netbanking. Online byznys od té doby potřebuje online management a marketing, a tedy i e-mail marketing.

Nemá smysl jít do comparu různých definicí online nebo e-marketingu, to přenechám akademikům. Předmět našeho zájmu, e-mail marketing, však musíme někam zařadit. Abychom mohli pochopit jeho smysl a také význam. Do té správné skříně, nebo chceš-li, racku serverovny zvané e-marketing.

 

Definujme definované

E-mail marketing je komunikační „kanál“ e-marketingu. Komunikace je součástí obchodu už od jeho vzniku. Již výměnný obchod měl své vlastní vzorce, styly a strategie komunikace. Cíl obchodní komunikace je jasný a od samého počátku stejný: oslovit, vyvolat zájem, udržet zájem, vytvořit obchodní vztah a udržet ho co nejdéle.

To řeší komplexní marketingová a v ní skrytá komunikační strategie, nyní řešená již ne přes tamtamy a kyje, ale prostřednictvím inteligentních technologií. Komunikační strategii a personální hierarchii v ní by měly mít jak nadnárodní koncerny, tak dvouchlapové firmičky.

 

Mimochodem: Znáte Bořka? Všechno spraví!

Viděli jste s dětmi část kultovního animovaného seriálu BBC Bořek Stavitel, kde byla Bořkova asistentka Týna na návštěvě u sestry? Bořek, výkonná jednotka firmy, neměl šanci faxy a telefonní odkazy ani přebrat, natož vyřídit. A to ještě neexistoval internet a e-mail.

Internet marketing, online či e-marketing je způsob, jak lze dosáhnout požadovaných marketingových cílů prostřednictvím internetu. Zahrnuje řadu činností souvisejících s ovlivňováním, přesvědčováním a udržováním vztahů se zákazníkem. E-marketing se prioritně zaměřuje na cílenou komunikaci se zákazníky. Stávajícími, ale také potenciálními.

E-mail marketing je definován jako realizace marketingových aktivit, zejména komunikačních, prostřednictvím e-mailu. Je-li nastaven profesionálně, je relativně vysoce efektivní – v desítkách procent – ve srovnání s jinými e-marketingovými komunikačními nástroji. Přesto je stále podceňován, nebo dokonce přehlížen.

Ze statistických soudků

Podle výsledků studie Českého statistického úřadu za rok 2018 více než 80 % z nás ve věku 16-74 let používalo internet každý den. Tento počet samozřejmě den za dnem a rok od roku roste. Zákaznický potenciál je proto více než nedozírný.

V den dopsání tohoto článku bylo zaregistrováno 1 366 805 .cz domén. Milion a několik set tisíc webů rozhodně neznamená tolik firem. Ale je to určitě – po selekci – obrovské množství firemních nebo obchodních domén. Pokud odečteme ty, kteří aktivně používají e-mail marketing, jsou to stovky tisíc. Může se také stát, že selektivním sítem nepropadnou firmy, které nemají vlastní web. Ano, stále jsou i takové.

Zajímavé je nahlédnout do statistik vyhledávání s klíčovým slovem: email. V loňském roce jsme v Česku vyhledávali i to, jak se nabourat do emailu, jak hacknout email, jak zjistit nabourání do emailu, vyděračské emaily. Lidé také hledali clintonová emaily, babiš email, fake email generator, godaddy email login, jazykovědci: email nebo e mail, dokonce ëmailNejhledanější? Ze slov: email, ze slovních spojení seznam email a jeho klony.

Ale jistě, vyhledávalo se i v e-mail marketingových vodách: email marketing, obchodní email, databáze emailů, reklamní email, email s vlastní doménou, hromadné odesílání emailů, rozesílání hromadných emailů.

Základní střípky mozaiky e-mail marketingu

Klasický reklamní e-mail, informující, upozorňující, odkazující a zároveň snažící se prodat vybrané produkty nebo služby. Říkají mu také „e-mail s nabídkou“ nebo direct mail. Jeho obsah není nikdy celé spektrum produktů nebo služeb toho, kdo jej poslal.

Newsletter se základními funkcemi: pravidelnost, ale také „neobchodnost“, by neměl být reklamní nebo prodejní. Jedná se o dlouhodobější, pravidelné budování pozitivního zákaznického vztahu ke společnosti a značce. Zisk je proto druhořadý, vytvořený na budovaném vztahu.

Newsletter obsahuje informace nebo obsah, které by měly být zajímavé nebo prospěšné pro adresáty. Může nabízet rady, řešení problémů, užitečné informace týkající se předmětu komunikačního vztahu. Newsletter je zasílán pouze těm, kteří chtějí, požádají, přesněji souhlasí s nabídkou zasílání. 

Permission email, opt-in e-mail je odesílán lidem, kteří ho očekávají a chtějí ho dostat. Dozvědí se v něm více informací o něčem, na co hledali odpověď. Tomuto emailu obvykle předchází registrace nebo vyplnění dotazníku.

Event-triggered e-mail je vlastně bratr permission e-mailu, navazuje na předchozí akci nebo událost. Kratší dobu po nákupu to může být cross-selling nabídka, tedy výzva ke koupi „něčeho navíc“. Věrným zákazníkům může být nabízen po uplynutí „limitu věrnosti“ up-selling – nákup upgrade produktu, který byl již zakoupen, například se slevou.

Zákazník si koupil rybářský člun, nabízíme mu naviják a další příslušenství. Před vypršením záruky bude nový naviják nabízen se slevou. Objednal si newsletter, nabízíme mu například e-book gratis:

 E-zine – elektronický „magazín“ nebo časopis. Obdoba klasického papírového magazínu, zasílaná e-mailem. Buď podporuje, upoutává pozornost na nové číslo či zajímavý článek jeho tištěné verze, nebo funguje samostatně v elektronické podobě.

 

Marginálně: Ve jménu zachování „čistoty žánru“ 

Nemotejme do e-mail marketingu živý obraz a zvuk. Tyto „nepsané“ formy fungují ve zcela odlišných nástrojích e-marketingové komunikace. Dbejme na to, aby e-mail zůstal e-mailem, aby to, co jsme poslali, nebyl přesolený guláš nebo dort pejska a kočičky z kuchařky Josefa Čapka.

Pokud tedy budeme dodržovat čistotu žánru a další principy, zjistíme, jaké výhody má e-mail marketing:

  • příznivý poměr nízkých nákladů k vysoké efektivitě
  • rychlost a snadnost získání zpětné vazby
  • snadné testování, měřitelnost a vyhodnocování
  • budování databáze věrných zákazníků
  • zvyšování levelu loajality konzervativních zákazníků.

 

Pošlete mi to mailem, nechci žádné fejsbuky…

Určitě máš oldschool zákazníky, kteří prakticky nereagují na e-marketingovou komunikaci prostřednictvím sociálních sítí. Není to ve špatném nastavení tvých kanálů sociální komunikace. Za primární z několika důvodů můžeme považovat respekt k tradicím. Což je základem konzervativního chování zákazníků.

Také na Oxfordu se v e-mail marketingu učí: e-mail je elektronický ekvivalent klasické pošty. V éře sociálních sítí ho mnozí považují za přežitek. Ano, dnes je e-mail již klasickou metodou písemné komunikace. Mají ho rádi možná zejména ti, kteří skutečně zažili éru bez netu a e-mailu. A kdysi vedli papírovou písemnou obchodní korespondenci.

 

Jaképak nevýhody?

Snad jedinou nevýhodou e-mail marketingu je jeho nesprávné používání, vyplývající z neznalosti možností jeho využití. I dnes existují společnosti, které považují za e-mail marketing to, že zahlcují své zákazníky zbytečnými e-maily. Takové spamování je kontraproduktivní a doslova zákazníky odrazující. Kromě toho škodí ratingu firmy a v neposlední řadě také firemnímu webu.

 

Marginálně, ale opět k věci: 

Víš, kolik z celkového množství e-mailů je nevyžádaných, tedy filtrovatelných jako SPAM? Podle jednoho z mnoha průzkumů údajně až kolem 25 %. Před dvěma lety dokonce průzkumníci tvrdili, že je to každý druhý odeslaný e-mail. Čísla jsou to ale relativní, protože se zvyšuje počet uživatelů e-mailu. Neexistuje tak relevantně měřitelný statistický vzorek. 

Spamování zákazníků rozhodně není jednou z forem e-mail marketingu. Spam, nevyžádaná pošta, je možná doslova „direct mail“, ne však ve smyslu „přímá pošta“, ale taková ani ne úderná, jako spíš „úderová“. Jako skutečný direkt v ringu… zabíhá to do guerilla marketingu, který také není kulantní formou přísunu věrných zákazníků. Naopak, co se jejich loajality týče, je to likvidační.

Nevyžádaná pošta byla vždy házena do koše. Jak ta papírová, tak elektronická. Nyní ji e-mail klient třídí automaticky. Stává se však, že v kolonce SPAM skončí i e-mail, který spamem v žádném případě není…

Mimochodem… Pravděpodobně víš, jak a proč ti tvůj internetový prohlížeč – nebo kdo vlastně? – podsouvá reklamy na tvůj e-mail. Tedy na základě čeho ti cíleně „zobrazuje reklamy“. Velký bratr vidí, co všechno na netu děláš a co hledáš, kam klikáš… Průběžně monitoruje tvou aktivitu.

Dokonce si dovolí podle tvých aktivit odhadovat tvé zájmy a samozřejmě zná tvou polohu. To tedy není e-mail marketing v praxi, je to čisté spamování, využívající sofistikované monitorování.

 

Jak se účinně bránit spamu?

Kurzorický souhrn:

  • neotvírat, neklikat, neodpovídat, neposkytovat data
  • prohibice otevírání se týká prakticky všech nevyžádaných e-mailů
  • používej e-mail tam, kde umí spam pokročile filtrovat
  • zkontroluj nastavení poštovního klienta a vypni automatické stahování vzdáleného obsahu
  • nemaž – jestli v doručené poště nalezneš podezřelý e-mail, přesuň ho do složky spamu
  • odesílatele reklamních e-mailů házej na blacklist.

 

Právní rámce

Právní limity e-mail marketingu lze také považovat za nevýhody. Ale musíme je vnímat jako vítané mantinely, udržující aspoň nějaký řád. Právní řád je nastolen především zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti.

Společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu doporučuji tento výklad zákona a všeho, co s ním souvisí.

Související zákony jsou zejména:

  • zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy
  • zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
  • zákon č. 206/2005 Sb., o ochraně ostatních služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti
  • zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.

Podrobnosti nalezneš přímo ve Sbírce zákonů na portálu Ministerstva vnitra. Výklad právních předpisů týkajících se GDPR nalezneš na stejném portálu zde.

 

Doména a e-mail

Máš vlastní firemní web a nemáš identický firemní e-mail? Časy, kdy „to za zavináčem“ nebylo stejné jako tvá značka, jsou snad už pryč. Je rozdíl, když tě osloví firma z e-mailu odeslaného z vlastní domény nebo z baby906090@zavolej.cz, viď?

Tvůj firemní doménový e-mail je značka důvěryhodnosti a profesionality. Každý e-mail, který odešleš, zvyšuje povědomí o tvé značce. Kromě toho je to také praktické – roboti ti nebudou nabízet reklamy tak hustě jako jinde. A pokud tvé podnikání roste, můžeš své firemní e-maily „naklonovat“.

 

Jak sladit tóny?

Docela často tón e-mailové komunikace neladí s tónem firemního webu. Nalezneme disonance, místy i kakofonický nesoulad. Je zjevně nezbytné to sladit. Pokud jsou naše webové stránky seriózní, nesmíme zákazníkům v e-mailech tykat a cpát jim cool hlášky i do předmětů e-mailů. Naopak, pokud patří k firemní identitě free style, e-mailová komunikace nemůže být jako z viktoriánského románu.

Tone of voice tvých stránek může být naladěn jakýmkoli způsobem, nicméně, musí být konzistentní, musí být v souladu se všemi ostatními formami e-marketingové komunikace. Co je profesionální, nemusí být automaticky suchopárné. Kouzlo je v uhlídání míry a klíčové slovo, nebo spíše instrukce, v partituře pro jakkoli naladěný tón je: přirozeně neboli naturalmente.

Z nastavení, naladění tónů vychází lexika, styl, forma jazykového podání obsahu a také komunikace tohoto obsahu. Ať už budeš „děsně free“ nebo certifikovaná odborná autorita, dbej o spisovnost. Aby se nejen tvé učitelce češtiny neudělalo nevolno, když bude číst tvůj e-mail nebo zabloudí na tvůj web.

Web může být klidně ostrý jako břitva, jak záslužně učí Jan Řezáč s pomocí dalších uznávaných odborníků. Já dodávám, že by neměl být tupý, a to i jazykově. Je to opravdu ostuda, když je i konkurenceschopný produkt prezentovaný nebo prodávaný pologramotně. Ať už na webu či e-mail marketingem.

Víš, na jaký druh tóniny, podle jaké ladičky musíš ladit jazyk své komunikace, svůj tone of voice? V závislosti na tom, jak komunikují a co od tebe chtějí číst tví zákazníci. Musíš se na ně naladit tak, aby ti rozuměli a aby podvědomě vnímali tvou komunikaci v pohodě, pozitivně

Je to na hraně umění a vědy, je v tom také hodně psychologie. Pocit, že se mnou někdo komunikuje mým jazykem, ví, co chci a potřebuji, je ten ideální. Pocit je to do značné míry podvědomý, zákazník se cítí pohodlně, komfortně, a vnímá to, že mu rozumíme. Jak toho dosáhnout?

 

Cílovku máš? Vážně?

Neměl bys mít jenom „nadefinovanou cílovku“. Měl bys vědět, kdo jsou tví zákazníci, a to co nejpřesněji. No, tohle je další těžká disciplína, jedna z těch „multidisciplinárních“. Pokud prodáváš sofistikované systémy řízení provozu jaderné elektrárny, je to jasné. Těch několik zákazníků pravděpodobně znáš osobně.

Obecně: čím širší má tvé produktové portfolio „rozptyl“, tím obtížnější je naladit e-marketingovou komunikaci cíleně. Protože těch strun, tónin, stupnic, nástrojů na sladění je příliš mnoho. Geniální jsou „horké rohlíky“, tedy produkty pro každého. Nicméně, toto je téměř utopický extrém. Řešením je segmentace a fragmentace. Produktů i zákazníků.

Není efektivní střílet nepřesnou brokovnicí se širokým rozptylem. Pro každý cíl musí být použita přiměřená a co nejpřesnější zbraň. Kalibrace, palební síla, tlumiče ano nebo ne, nebo rovnou raketomety či kobercové bombardování? No, záleží na tom, jak přesně musíme zasáhnout a co má být výsledkem našeho strefování.

 

Není důležitý obsah, ale forma?

No jistě, jako vždy a všude, kde se něco smysluplně píše. Dokonce i při e-mail marketingu jde o emoce. Ale také o práci s jazykem a mistrovství, jak poselství co nejlépe „zabalit“ do slov. Ale přesto: pokud obchodní e-mail nemáš čím obsahově naplnit, můžeš být třeba držitelem Pulitzera, který dokáže vytvořit nejlepší e-maily na světě, a stejně to nebude fungovat. 

 

Co když je všechno jinak?

Tradiční starozákonní otázka rabínů je na místě. Je pravda, že to, co platí v e-marketingu dnes, nemusí platit zítra. Platí to metaforicky i pro e-mail marketing? Ano i ne. Pokud ho považujeme za již „tradiční“ pilíř online marketingu, principy jsou prakticky neměnné. Vyvíjejí se pouze metody.

Nebo jinak: cíl, obsah a důvod se nemění, jsou jimi akce a prodej. Formy a metody se postupně mění, a to z mnoha důvodů, kromě jiného je určující také vývoj technologie. Žijeme již v době, kdy se poměr používání netu překlopil od PC ve prospěch mobilních platforem. Odezva, responzivita, přehlednost webu i na displeji smart telefonu je již nutností.

Zasáhlo to také e-mail marketing. Dlouhé, i když možná „namakané“ emaily s vytříbeným stylem údajně dnes nikdo nečte. Na telefonech vůbec nikdo, celé to „zpovrchnily“ sloganové, většinou povrchní 150 znakovky ze sociálních sítí. Tenhle okleštěný rozsah pochází z SMS komunikace. Problém je v tom, že stručný obvykle neznamená obsažný. Ne z hlediska počtu znaků, ale z hlediska kvality obsahu.

Již více než deset let odborníci na komunikaci bijí na poplachděti na II. stupni základních škol nejsou schopné bez problémů vyprodukovat rozvinutou větu. Ústně, ale také písemně. Protože pokud vůbec čtou, tak jen primitivní texty, což se odráží na úrovni jejich komunikace. 

Tento článek – který zdaleka ještě neskončil – by se jistě nevtěsnal do standardní matrice maximálně 1800 – 2700 „povolených“ znaků pro „články na webu“. A ani ty nalinkované délky vět nesedí. To prostě nejde.

Chybí ti exaktní srovnání nástrojů e-mail marketingu?

Tady, na mailujeme.cz ho máš. Tohle není cool, trendy, ale základní web, který bys měl číst od titulky až po RSS a tečku za c v kroužku. Tedy jestli se zajímáš o e-mail marketing. Portál si zachovává punc nezávislosti a objektivity. O profesionalitě tvůrců není důvod diskutovat. Smekám s respektem.

Čtyři třešničky na dortíku

Při vytváření koncepce článku jsem se obrátil na české e-mail marketingové autority se stejnou otázkou:

Co je podle Vás nejdůležitější pro úspěšný start e-mail marketingu?

Zde jsou odpovědi odborníků, kteří byli ochotni se s námi o ně podělit. V “plném znění”, bez úprav.

 

Kateřina TYGL

Aby lidé chtěli odebírat váš mailing, nejdůležitější je mít jim co nabídnout. Pokud chcete posílat pouze novinky o vás či vaší firmě, asi nebudete dostatečně zajímaví, abyste oslovili velké publikum. Tedy pokud nejste třeba Kardashian. Projděte si dobře svoji cílovku a podívejte se, co ji zajímá. Poté se pokuste velmi kvalitně zpracovat obsah a také jej dobře prodejte. Chtěla bych vidět dobře popsáno, proč se mám přihlásit k odběru a co konkrétně od vás dostanu. Také přiložení ukázky vašeho mailingu velmi pomůže. Držím palce!

 

Jakub Stupka

Začít s e-mail marketingem není v dnešní době nic složitého. Nejdůležitější je zcela jistě kvalitní databáze e-mailových kontaktů. Ta by se měla skládat primárně z vašich zákazníků nebo třeba kontaktů, které se přihlásí k odběru newsletterů na vašem webu či e-shopu. Základem úspěchu tedy rozhodně není co největší databáze. S e-mailingem naopak můžete začít i s prvními stovkami kontaktů. Výhodou tohoto marketingového kanálu je nízká cena a vysoká návratnost investic prakticky ihned od spuštění.

Důležitý je i nástroj, přes který budete newslettery posílat. Při výběru se zaměřte na pro vás pochopitelné a intuitivní ovládání, spolehlivou doručitelnost i na české schránky typu Seznam.cz a v neposlední řadě dostupný základní i technický helpdesk, od kterého můžete čekat odpověď v řádu několika hodin.

Obecně doporučujeme našim zákazníkům začít s jednoduchými rozesílkami, které si většina klientů dokáže poprvé připravit k odeslání do několika hodin bez potřeby grafika či programátora. Postupně se pak učí segmentovat a přidávat personalizované prvky jako je oslovení. Dále zavádí i základní automatizované kampaně – welcome sérii, přání k svátku nebo třeba opuštěný košík, které přímo reagují na nějakou akci zákazníka, a přináší tak oproti běžným newsletterům mnohem lepší výsledky.

 

Petr Cikán

E-mail marketing je v dnešní době založen primárně na datech, proto doporučuji již v začátcích si ujasnit, jak budu s kontakty pracovat, co konkrétně potřebuji automatizovat, jak budu přistupovat k personalizaci.

U menšího projektu lze samozřejmě začít jednoduše, ale vždy je lepší vědět, kam směřuji. V případě větších projektů je to klíčové. Soustředil bych se na zmapování následujících oblastí:

– AKVIZICE – jak budu efektivně kontakty sbírat, jak budu komunikovat na nové zákazníky, co a kdy jim pošlu – nezklamte své zákazníky prvními e-maily, které nemají žádný relevantní obsah

– PODPORA PRODEJE – jak motivovat zákazníka k nákupu zboží/služby, jak se zachovat po první objednávce zákazníka, jak dodat další přidanou hodnotu

– RETENCE – e-mailing je primárně retenční kanál, takže velmi důležitá je strategie komunikace na stávající zákazníky, zvolit vhodný poměr obsahu/prodejní plochy, způsob personalizace, mít nastavenou celou řadu automatizovaných kampaní, které zákazníka „obsluhují“ v reálném čase a reagují na jeho chování

– PROPOJENÍ KANÁLŮ – nastavení návaznosti na další komunikační kanály – transakční e-maily, SMS, push notifikace, komunikace na sociálních sítích a další

Klíčové je tady mít nějakou „datovou základnu“, kterou velmi často reprezentuje CRM nebo přímo ESP (email service provider).

Toto je důležité z pohledu obsahu a komunikace se zákazníkem, nesmíme však zapomenout na doručitelnost. To je poměrně obsáhlé téma, které obsahuje celou řadu zásadních bodů

  • Nutnost evidovat GDPR souhlasy
  • Ošetřené registrace kontaktů – doporučujeme používat metodu DOI (double opt-in)
  • Průběžné čištění databáze – vyřazování nefunkčních adres, před první rozesílkou doporučujeme validaci e-mailových adres, aby nedošlo k poškození reputace odesílatele
  • Sledování reputace odesílací IP adresy/domény
  • Primárně rozesílat jen na aktivní segment zákazníků
  • Snažit se co nejvíce segmentovat

E-mail marketing je jeden z nejefektivnějších kanálů v rámci marketingového mixu, dle našich zkušeností však velká část firem využívá jen zlomek potenciálu, které by tento kanál mohl mít.

 

David Kirš

Nejdůležitější je BAVIT SE. Bavit se tím, že je člověk s lidmi v kontaktu. Bavit se opakovaně a často se svými lidmi a se svou databází. Bavit se tím, co píšu a psát tak, aby to bavilo i příjemce. To je nejdůležitější.

 

Na závěr zahraji…

… na kinofilní strunu parafrází poselství kultovního dokumentu Dušana Hanáka – Obrazy starého světa: Co je nejdůležitější v životě? No život sám…

Dovolím si tvrdit, že nejdůležitější v e-mail marketingu je sama o sobě jeho existence v mixu e-marketingu každé firmy. Jedná se totiž o nezbytnou součást, jedno z důležitých ozubených koleček celého soukolí moderního marketingu, který může šlapat spolehlivě a dlouhodobě tak, jako pražský orloj.

Zdroje:

Viktor Janouch: Internetový marketing, Brno: 2. vydání, Computer Press, 2014 | Digitálny marketing – zborník medzinárodnej vedeckej konferencie Nové trendy v marketingu | ELLIS-CHADWICK,F. – DOHERTY, N.F.: Web advertising – The role of e-mail marketingČeský statistický úřad | Cz.NIC | Ministerstvo vnitra České republiky – Sbírka zákonů

Přečíst ešte jeden

Přejít nahoru