Ať už se věnuješ content marketingu, copywritingu nebo rozbíháš vlastní byznys, vždy bys měl myslet především na svého potenciálního klienta. Pokud chceš prodávat a dosahovat úspěchů, skvělý produkt ti stačit nebude – potřebuješ zaujmout svou cílovou skupinu. Jak se však přiblížit cílovce a přesvědčit ji, že právě ty jsi to, co nutně potřebuje?
V článku nájdeš
Jak být úspěšný?
Pokud chceš, aby byl tvůj byznys skutečně úspěšný, je logické, že musíš získat klienta. Dnes je však trh tak nasycen nejrůznějšími nabídkami, že pro prodávajícího a kupujícího je téměř nemožné setkat se. Klíčem k úspěšnému marketingu je schopnost zacílit na cílovou skupinu a ukázat jí, že dokonale znáš její potřeby a dokážeš je naplnit.
Ačkoli to může znít banálně (vždyť kdo už by neznal svou cílovku?), v praxi je to náročnější. My však známe skvělé způsoby, díky kterým se můžeš přiblížit ke svému cílovému publiku a ukázat mu, že ty a tvůj produkt jsou přesně to, co hledá.
1. Definuj si cílovou skupinu a ideálního klienta
Pokud se chceš přiblížit své cílové skupině, v první řadě si ji musíš definovat. Jasně a co nejkonkrétněji. Možná to zní jako naprostá samozřejmost, ale my se často setkáváme s tím, že mnozí naši klienti tápou v tom, kdo je vlastně jejich ideální klient.
Rada odborníka
Neztrácej svůj čas, energii a finance na oslovení obrovské masy lidí. Zacil na konkrétní skupinu, která potřebuje tebe nebo tvůj produkt.
Někteří se tomu dokonce vyhýbají ze strachu, že úzká definice cílové skupiny je připraví o další potenciální klienty. To je ovšem velká chyba.
Zapamatuj si, že pokud se budeš snažit mluvit ke všem, tak neoslovíš nikoho.
V marketingu se můžeš často setkat s pojmem ideální klient či persona. Tyto pojmy označují představitele tvé cílovky, kterou chceš oslovit. Základním rozdílem mezi cílovkou a personou je, že definice persony je detailnější, specifičtější a samozřejmě náročnější.
2. Data, data, a ještě jednou data
Možná tě to překvapí, ale marketing je z velké části poměrně náročná věda. Každému kroku by měla předcházet důkladná analýza a nic by nemělo být děláno náhodně. Pouze promyšlené kroky tě přivedou k dobrým výsledkům.
To platí i v případě, že se chceš přiblížit své cílové skupině. K tomu, abys mohl definovat, kdo je vlastně tvůj ideální klient, budeš potřebovat dostatek dat, která ti poskytnou rozhovory s lidmi, dotazníky i vlastní průzkum trhu.
Snaž se o svém ideálním klientovi zjistit úplně všechno – začni věkem, bydlištěm (je rozdíl, zda cílíš na Bratislavu nebo na malou vesničku), pokračuj zálibami, problémy, preferencemi, cíli nebo hodnotami. Čím více dat budeš mít k dispozici, tím lepší charakteristiku budeš schopný vytvořit.
Pomoci ti mohou i tyto otázky:
- Co tvého ideálního klienta aktuálně nejvíc trápí?
- Jaké cíle ho pohánějí v životě?
- Jaké problémy mu nedají spát a nutí ho googlit odpovědi?
3. Obuj si boty svého ideálního klienta
Jakmile máš vytvořenou svou personu, zkus jí „vlézt do hlavy“. Když totiž pochopíš, jak tvůj ideální klient přemýšlí, po čem touží a co ho trápí, budeš moci vytvořit takovou marketingovou strategii, která bude ušita na míru.
Je to vlastně velmi jednoduché – pokud chceš, aby tě tvůj ideální klient vyhledával a poslouchal, nabídni mu odpovědi na otázky, které si aktuálně klade.
Nezapomínej ani na vhodný tone of voice. Je důležité, abys mluvil jazykem svého ideálního klienta. Dávej si pozor, abys nepoužíval výrazy, kterým nerozumí, protože bys ho mohl snadno ztratit.
Nesnaž se ukázat, že TY jsi nejlepší, ale ukaž, že právě ty MU nejlépe rozumíš. Nezbytným prvkem úspěšného marketingu je empatie a lidskost.
4. Tvoř konzistentní content
Už víš, kdo je tvůj ideální klient, jaká je jeho aktuální životní situace a jaké problémy ho trápí. Teď je řada na tobě – nabídni mu informace, které hledá a potřebuje. Vytvářej poutavý obsah, ve kterém bude publikum nacházet odpovědi na své otázky.
Pro kvalitní a konzistentní obsah je důležitá jasná strategie. Uvědom si, jaký je tvůj cíl a jaké prostředky máš k dispozici (čas, finance, personální kapacity), a na základě toho si vytvoř marketingovou strategii, která tě spojí s tvým ideálním klientem.
5. Využívej relevantní kanály
Pokud chceš, aby se tvá značka dostala do povědomí cílového publika, využívej k propagaci kanály, které využívá i tvůj ideální klient.
Někdo navštěvuje zejména Facebook, jiný zase Instagram. Teenageři tráví čas na TikToku, na Linkedinu najdeš zejména lidi starší 26 let. Je proto velmi důležité vědět, kam nejčastěji chodí tvůj ideální klient a jakou formu informací preferuje.
NÁŠ TIP
Pokud se chceš přiblížit své cílovce, vyprav se na její oblíbená místa. Když budeš využívat relevantní platformy, maximalizuješ dosah svého obsahu.
Sleduje videa, čte stručné newslettery nebo si rád přečte delší, obsahově bohatý článek na webu?
Zjisti to, přizpůsob se svému publiku a generuj obsah, který ho zaujme, na platformách, které nejčastěji navštěvuje. Jen tak si můžeš být jist, že se tvůj kvalitní obsah dostane k cílové skupině.
Nezapomínej, že pro tvé publikum by mělo být snadné najít tě. Používej relevantní hashtagy, využívej reklamu a neboj se být autentický.
Shrnutí
Pokud chceš, aby se ti dařilo v efektivním podnikání, musíš se naučit, jak se přiblížit své cílové skupině. Zapamatuj si, že čím konkrétnější budeš při definování cílové skupiny, tím údernější a lepší obsah budeš schopen vytvořit. Neboj se definovat si, kdo je tvým ideálním klientem, a oslov relevantní publikum.