Spousta marketingových začátečníků si myslí, že affiliate marketing je zázračný reklamní systém, který jim s prstem v nose za každý klik automaticky přinese peníze na účet. Tak jednoduché to ale není. Pokud na tom chceš začít pasivně vydělávat, je třeba si pořádně vysoukat rukávy a obrnit se trpělivostí. V článku si povíme něco o tom, jak to s touto marketingovou internetovou vychytávkou vlastně je.
Co je affiliate marketing?
Ještě donedávna toto slovní spojení nikdo neznal. Ale s rozmachem internetu si lidé začali stále více uvědomovat, jaké neomezené možnosti jim v byznysu nabízí online prostor. Pochopitelně tam patří i reklama.
Jednoduše řečeno, affiliate marketing je proces vydělávání přes provizi ze zprostředkovaného prodeje produktu jiné firmy. Obchodní společnost (inzerent), například e-shop, může touto formou propagovat své produkty, a zprostředkovatelé (publisheři) mohou mít podíl z jejich prodeje.
Nejlepší na této formě reklamy je fakt, že na rozdíl od klasické reklamy neplatíš za umístění reklamy ani impresi. Jako inzerent platíš jen za přivedení zákazníka nebo zrealizovaný prodej.
Affiliate marketing je proto pro byznys dělaný online jako stvořený a mnohem efektivnější než běžné reklamní formáty (například reklama v tisku, telce nebo bannerové kampaně).
Provize se přitom vždy vztahuje pouze k určité a jasně definované akci. Nejčastěji je jí samotný prodej, registrace nového zákazníka nebo vytvoření zakázky. Stanovuje se jako podíl – například může jít o jedno procento z obratu prodaného zboží a služeb.
TIP
Pokud se chceš dozvědět něco o zakladateli jedné z affiliate sítí na Slovensku (Dognet), doporučujeme přečíst si rozhovor se Štefanem Polgárim, kterého jsme vyzpovídali. Jedna z jeho vydaných knih se věnuje speciálně affiliate marketingu.
Základní princip
Jak to funguje? Jistě jsi už pochopil, že na jedné straně byznysu jsou firmy a na straně druhé jejich zprostředkovatelé. Tyto pojmy mají však i další rozměr. V mezinárodním měřítku se nejčastěji označují jako:
- Firmy/Inzerenti/Advertiseři – firmy nebo i jednotlivci, kteří nabízejí své produkty (služby) online.
- Zprostředkovatelé/Publisheři (affiliate partneři) – zprostředkovávají přes své marketingové kanály (web stránka, blog…) produkty nebo služby inzerentů. Stejně tak to mohou být firmy, ale v tomto případě často i jednotlivci.
Účelem aktivit publisherů je následně oslovit (blogem, web stránkou, Instagramem…) co největší počet potenciálních zákazníků a přivést je k nákupu, ze kterého mají provizi. Jak? Velice jednoduše. Prostřednictvím specifického affiliate odkazu, který zákazníky přenese přímo na web dané firmy.
Affiliate odkaz si přitom firma vytváří buď prostřednictvím svého vlastního affiliate systému, nebo jej affiliate síť (dozvíš se o ní níže) vytváří za ni. Podmínkou je, aby se daný zprostředkovatel zapojil do jejího affiliate programu.
Odkaz funguje tak, že každá zprostředkovaná návštěva je zaznamenána v daném affiliate systému, a to prostřednictvím cookie souboru. Systém přitom nastavuje délku platnosti tohoto cookie souboru (běžně na 30 dní). Pokud během této doby potenciální zákazník s danou cookie provede nákup na stránce firmy, tak se zprostředkovateli připíše provize z prodeje.
TIP
Nezáleží na tom, zda se jedná o affiliate textový odkaz nebo banner na stránce. Můžeš ho dokonce využít i prostřednictvím sociálních sítí nebo v e-mailu.
Jaké jsou výhody pro online podnikání?
Možná se stále nemůžeš rozhodnout, zda se ti tato forma reklamy vyplatí. Hlavně, pokud jsi začínající či malý podnikatel, který teprve piplá svůj e-shop do krásy. Ovšem tady není nad čím váhat. Jak se říká, za zkoušku nic nedáš, naopak, můžeš jen získat. Zkušenosti s touto formou reklamy ukazují, že se jedná o efektivní způsob, jak si zvýšit zisky.
Zde je slíbených 6 důvodů, proč se pustit do affiliate marketingu:
1. Zvyšuje povědomí o značce
Zprostředkovatelé zvyšují návštěvnost tvé webové stránky (například e-shopu), přičemž zvyšují i povědomí o tvé značce a její dosah mezi zákazníky. Zprostředkovatelům přirozeně záleží také na tom, aby tvou stránku navštívilo co nejvíce potenciálních zákazníků. Od toho se totiž odvíjí jejich provize. Čím jsi slavnější a známější, tím lépe i pro ně.
2. Posiluje sociální rozměr
Zákazníci jsou dnes náročnější a mají větší očekávání než kdykoli předtím. Stále více se začínají spoléhat na pozitivní ohlas a sociální důkaz kvality tvé obchodní značky. Prostřednictvím affiliate marketingu máš ale naštěstí možnost vytvořit si vztah s cílovou skupinou zákazníků, například prostřednictvím recenzí od zprostředkovatelů na tvůj produkt nebo službu, které poskytují potenciálním kupujícím důvěryhodný sociální důkaz.
3. Oslovuje širší cílovou skupinu
Affiliate marketing rozšiřuje dosah tvé značky ve srovnání s běžnou reklamou doslova raketovým tempem. V online prostoru je vše rychlejší a jakoby na dosah ruky. V rámci jednotlivých reklamních kampaní máš navíc možnost vybrat si mezi přidruženými společnostmi a nasměrovat tam potenciální klientelu.
4. Zlepšuje míru konverze
Pomocí tohoto systému můžeš snadno provádět provozní vylepšení. Například si dokážeš rychle zjistit základní informace o tom, odkud tví zákazníci pocházejí a proč u tebe nakupují. Na základě těchto informací je už potom hračka udělat si statistiku a následně tomu přizpůsobit obchodní strategii.
Samozřejmě, že principiálně zde jde hlavně o zlepšení konverze – akce, která se započítá tehdy, když zákazník interaguje s reklamou, a následně pak provede například online nákup tvého zboží. Může také zavolat do tvé firmy.
5. Šetří peníze
V porovnání s běžnou reklamou, jak ji znáš z tisku nebo z telky, je affiliate marketing finančně mnohem efektivnější. K inzerentům je daleko úspornější, protože platí za reklamu teprve tehdy, když se vygeneruje prodej. Jednotlivé provize jsou dohodnuty fixně a s jasnými pravidly. Máš tak možnost vyhnout se plýtvání peněz za neefektivní reklamy s nejistým výsledkem.
6. Zajišťuje vyšší návratnost investic
Nasměrováním svého propagačního úsilí prostřednictvím affiliate marketingu máš možnost získat vliv a přímý přístup k zákazníkům své krevní skupiny, tedy k zákazníkům, u kterých je nejvyšší šance, že od tebe něco koupí. Zvyšuje se tím i míra návratnosti tvých investic do byznysu.
Affiliate sítě
Pokud uvažuješ nad affiliate marketingem, máš dvě možnosti:
- vytvoříš si vlastní affiliate systém
- zapojíš se do stávající affiliate sítě
Cílem je zajistit, aby byl každý zprostředkovaný prodej zaznamenán. Potřebuješ mít vytvořený systém, který dokáže správně identifikovat a spárovat zprostředkovanou návštěvu web stránky s konkrétním nákupem. Druhý způsob je jednodušší, protože tu náročnější část za tebe odvedou zkušení odborníci.
Jaké máš možnosti výběru affiliate sítě? Na Slovensku můžeš vyzkoušet například:
Affiliate sítě sdružují a tvoří databázi inzerentů, kde má každý z nich svoji kampaň, která obsahuje informace o daném inzerentovi, výši provize a další podmínky propagování kampaně.
Jednotlivé kampaně si můžeš na Dognetu vybírat například podle země nebo kategorií byznysu.
Affiliate marketing je čistě výkonnostní online marketingový kanál. Právě proto je největším důvodem ke spuštění affiliate programu fakt, že prodejce platí pouze provizi z prodeje za dokončenou, zákazníkem převzatou a nevrácenou objednávku. Tedy opravdu zaplatí za zprostředkování objednávky až když má peníze za ni na svém účtu. Kromě předem dohodnuté odměny prodejce nezaplatí ani cent. Jedná se o férovou spolupráci, a navíc získává množství reklamních ploch zdarma, které by jinak neuměl zasáhnout.
Petronela Pivarčiová
Country Manager Dognet Slovakia
Závěr
Věříme, že uvedené základní informace o affiliate marketingu a důvody, proč se do něj pustit, alespoň trochu pomohly ozřejmit tuto problematiku.
Pamatuj však, že tobě jako inzerentovi pomůže affiliate marketing efektivně pouze v případě, budeš-li mít v nabídce něco, po čem bude poptávka. Zprostředkovatel by se měl zase zaměřit na kvalitní obsah své webové stránky nebo blogu a mít co nejvyšší návštěvnost. V obou případech je však základem důkladná analýza trhu.