Co je Tone of voice a proč na něm záleží?

Tone of voice – pro někoho známý pojem, pro jiného meta nepoznaná. Jedno je však více než jisté. Každý jeden správný marketér musí mít tento pojem v malíčku. Prozradíme ti, proč by měl být tone of voice zahrnut i ve tvém marketérském slovníku.

Co je Tone of voice?

Jedná se o základní nástroj, který by měl být začleněn do každé obsahové strategie a komunikačního plánu společnosti. Tone of voice popisuje, jak tvá značka komunikuje s publikem, a ovlivňuje to, jak budou fanoušci vnímat tvá „poselství“.

Pamatuj si, že tvorba obsahu není jen o tom, co publiku řekneš. Je to zejména o tom, jakým způsobem, respektive jakou řečí, to publiku předáš.

Počínaje obsahem na tvém webu, e-mailovým marketingem, konče příspěvky na sociálních sítích, tone of voice by měl být konzistentní a neměnný ve všech formách komunikace, které využíváš.

TIP

Kdo vlastně mluví za tvou značku? Pozdravuje tě tým CoolWriters.sk, Danny z CoolWriters.sk nebo jen CoolWriters.sk? Tvoje značka je to nejcennější, co máš. Zadefinuj, jak se bude psát, skloňovat a vyslovovat. Ušetří ti to spoustu nervů.

Co Tone of voice odráží?

  •     jedinečnost tvé značky
  •     cíle
  •     hodnoty

Co je ale nejdůležitější, pomáhá ti spojovat se s publikem. Měl by být výrazný, rozpoznatelný a jedinečný.

Jen díky těmto aspektům pronikne tvé poselství přes digitální „přetlak ostatních kanálů, a můžeš tak promptně zamířit na potenciální zákazníky.

4 mega plusy, které Tone of voice má

Několik výhod jsme načrtli. Byla to ale jen kapka v moři plusů, které s sebou přináší výrazný a typický tone of voice.

Pojďme pěkně popořádku.

  1. Buduješ si spojení zákazníci jsou emocionálně propojeni se značkou, která používá pozitivní tón hlasu. Díky tomu mají pocit, že společnosti na nich záleží. Až 65 % zákazníků tvrdí, že jsou více emocionálně propojeni se značkou, která při komunikaci pozitivně využívá tónu hlasu.
  2. Dělá to z tebe člověka – lidé se rádi spojují s lidmi. Přesně proto budou vyhledávat značky, které mají jakousi „osobnost“, ke které mohou vzhlížet a se kterou se mohou ztotožnit. Mít ten správný tón hlasu pomáhá zvýšit důvěru a důvěryhodnost tvého publika.
  3. Pomůže ti vyniknout – firmy, které mají charakteristický tón hlasu, mají větší šanci zůstat konkurenceschopné. Jednoduše řečeno, podaří se jim vystřelit na přeplněném trhu. Možná se ptáš, proč některé značky vynikají víc než jiné. Důvodem je zapamatovatelný obsah, výrazná osobnost a přesvědčivé mluvení.
  4. Zvýšíš své příjmy – tvá firma tě živí. Pokud chceš zvýšit příjmy, dbej na výrazný tón hlasu. Důsledná prezentace tvého „brandu“ je pro zákazníky opravdu cenná a vytvoří až 33% nárůst výnosů. A to se vyplatí, nemyslíš?

Věděl jsi, že…

…vykání neznamená vážný tón, ale vyjadřuje větší úctu? Při tykání to bude o něco jednodušší, zní to trochu víc cool, ale co s vykáním? Dobrý den, pane Nováku… Dobrý den, Jane… Možností je víc, stačí si vybrat.

Jak mám vytvořit efektivní Tone of voice pro svou společnost?

Ukážeme ti 4 základní prvky, které ti pomohou vytvořit konzistentní tón hlasu.

  1. Pochop své publikum – východiskem pro jakoukoli formu komunikace je pochopení toho, kdo je tvým publikem. Výběr správného jazyka je proto skvělou trefou. Rozsah pozornosti každého člena tvého publika je opravdu krátký. Konkurence je extrémní, proto musí být tvůj tón hlasu přímý a výstižný.
  2. Hodnota značky – nemysli si, že zákazník k tobě „přicupitá“ jen kvůli tvému prošperkovanému logu nebo akční ceně. Připojuje se k něčemu relevantnímu a smysluplnému. Něčím relevantním může být například značka s hloubkou a jistým rozměrem. Spotřebitel chce vidět ztělesnění toho, kdo je vlastně tvoje firma, jaký má pro něj užitek a co znamená.
  3. Poselství je velmi důležité, abys měl jasnou představu o tom, jaký jazyk používáš. Musíš „vytáhnout “ jednu jedinou věc, kterou chceš, aby si publikum o tvé značce zapamatovalo. Zamysli se. Je tvoje značka neformální a zábavná nebo působivá? Pokud se poselství značky často mění, je pro publikum obtížné tě identifikovat. V takovém případě nebude vědět, o co ti opravdu jde.
  4. Dokumentace – je důležité, abys měl vypracovanou příručku, která definuje hlas tvé značky. Bude to základní stavební kámen pro budování tvého hlasu ve všech formách komunikace. Při vytváření příručky zahrň přídavná jména, která vystihují tvou značku. Pokud je „zábava“ jedním z tvých atributů, tak určitě chceš, aby byly tvé zprávy poutavé, vtipné a zároveň, aby se snažily vyhnout klišé a „otřepanosti“.

Jaký z toho plyne závěr?

Rozvíjení tónu hlasu má pro tvou značku významný vliv. Ovlivňuje to celkovou výkonnost každé společnosti na tomto světě. Zapamatuj si, že pokaždé, když mluvíš, píšeš, navrhuješ, zveřejňuješ nebo odpovídáš, spojuješ se s okolním světem. Nikdy proto nepodceňuj tone of voice.

Přečíst ešte jeden

Přejít nahoru